Методична робота
Структура, зміст і форми організації методичної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі
Сучасна наука пропонує цілісну організаційно-технологічну систему навчально-виховного процесу в сучасній школі. Її складниками є:
- навчання за різнорівневими програмами;
- навчання за індивідуальним планом із урахуванням необхідності різного типу вивчення матеріалу;
- структурування предметних курсів за принципом збільшення дидактичних одиниць;
- формування у школярів здібностей керувати механізмами саморегуляції під час виконання завдань;
- подання навчального матеріалу з урахуванням життєвого досвіду сільських дітей, його пізнавальна активізація тощо [20].
За умов компетентизації та персоніфікації освіти в центрі уваги шкільних методичних служб має перебувати створення особистісно зорієнтованої структури методичної роботи. Як свідчить практика, її не завжди змодельовано на підставі діагностично- прогностичного підходу.
Методична робота в окремих ЗНЗ не є систематичною, цілеспрямованою. Науково-методичні проблеми обирають випадково, без належного обговорення з педагогічним колективом, відсутня орієнтація на кінцевий результат. Створення оптимальної, дієвої, мобільної структури методичної роботи — не данина моді, а необхідність.
Ми поділяємо думку науковців, що структура методичної роботи ЗНЗ — це сукупність взаємопов’язаних різних форм науково-методичної роботи, визначених на певний строк [4].
Сьогодні практично кожний ЗНЗ розробляє графічну модель методичної роботи. Проте, як свідчать результати дослідження, моделі методичної роботи мають спільний характер, але не враховують специфіку діяльності школи; об’єднують як визначені організаційні форми (школи, семінари, методичні об’єднання тощо), так і форми, методи навчальної роботи (ділові ігри, диспути, лекції, уроки-лабіринти та ін.).
Оптимальна ж структура методичної роботи повинна містити кількість і види форм методичної роботи, їхнє взаємне розміщення, зв’язки та підпорядкованість, бути динамічною, щороку удосконалюватись, будуватись на підставі широкої диференціації, урахування конкретної ситуації в педагогічному колективі, матеріальних, морально-психологічних умов.
В основу оптимізації структури методичної роботи пропонуємо покласти методичні принципи (комплексності, взаємозв’язку, системності, конкретності, мобільності) та принципи андрологічного навчання (самостійності й індивідуалізації, елективності й інтерактивності, мотивації та розвитку творчого потенціалу особистості) [4, 20, 29].
Якісне використання цих принципів забезпечить інноваційне спрямування внутрішньошкільної методичної роботи, особистісно зорієнтовану підготовку педагога до творчої діяльності, фахове зростання учителя як дослідника, результативність освітньої діяльності.
Під час проектування оптимальної структури внутрішньошкільної методичної роботи слід ураховувати:
- завдання, які постають перед ЗНЗ на державному та регіональному рівнях;
- основні напрями методичної роботи;
- кількісний та якісний склад педагогічного колективу;
- результати діагностування педагогічних працівників;
- аналіз результатів роботи школи над науково-методичною темою, урахування стану й очікуваних результатів її реалізації;
- традиції (цей фактор слід ураховувати, щоб прагнення до модернізації не спричинило відмову від добре зарекомендованих та ефективних форм);
- ефективність і результативність роботи шкільних методичних об’єднань;
- запити та потреби вчителів щодо їхньої участі в районних (міських) методичних об’єднань;
- перспективний педагогічний досвід щодо питань організації методичної роботи в ЗНЗ, зокрема сільської школи;
- специфіку організації роботи школи як опорної (якщо школу визначено такою щодо певної проблеми);
- структуру, зміст, форми методичної роботи базової школи освітнього округу;
- результати атестації експертної оцінки закладів і вивчення стану внутрішньошкільної методичної роботи.
Структуру методичної роботи на навчальний рік визначає керівник закладу на підставі такого алгоритму:
- вивчення рівня професійної компетентності педагогічних працівників;
- визначення актуальних проблем для школи та встановлення їх пріоритетів;
- уточнення мети та завдань методичної роботи, прогнозування її результатів;
- виокремлення проблем для кожного вчителя та МО;
- визначення тематики змісту методичної роботи, її джерел і пріоритетів;
- визначення основних форм методичної роботи;
- колективне обговорення структури методичної роботи на засіданнях шкільної методичної ради, педагогічної ради.
Структура методичної роботи в ЗНЗ має забезпечувати:
- формування висококваліфікованих педагогічних колективів;
- диференціацію роботи з педагогічними кадрами;
- роботу з молодими вчителями;
- індивідуальний підхід до роботи з учителями;
- впровадження інноваційних технологій;
- оптимальність методичного навантаження вчителя;
- раціональний розподіл робочого часу педагога;
- скоординованість внутрішньошкільних форм і методичних заходів.
Проектування структури методичної роботи має бути творчою справою всього колективу. З цією метою радимо створити робочу групу з розробляння проекту моделі методичної роботи, залучивши до її складу учителів, зацікавлених методичною роботою.
Найбільш перспективною моделлю структури методичної роботи є організаційно-функціональна, яка містить такі основні блоки:
- пізнавальний передбачає формування та розвиток професійних здібностей педагогів, а також їхньої професійної майстерності;
- тематичний передбачає розв’язання актуальних проблем, які постали перед колективом;
- узагальнювальний передбачає впровадження позитивного досвіду, інноваційних технологій.
Як варіант у додатку 1 вміщено організаційно-функціональну модель системи методичної роботи [25].
Слід зазначити, що розуміння важливості побудови структури методичної роботи в закладі характерне для більшості керівників шкіл. Проте методикою оптимального, правильного вибору варіанта структури методичної роботи володіють не всі.
Є. М. Павлютенков і В. В. Крижко наводять приклади таких варіантів моделей методичної роботи, актуальних для всіх типів ЗНЗ [20].
- Усю методичну роботу здійснюють через діяльність методичних об’єднань.
- Виділення груп учителів незалежно від предмета, який викладають: ті, хто хоче і може працювати творчо, захоплено; ті, хто працює сумлінно, хоче працювати творчо, але поки має труднощі з досягненням цього рівня праці; група молодих фахівців — педагогів-початківців; ті, хто не прагне до творчості, працює формально.
- Створення мікрогруп на засадах взаємної симпатії, психологічної сумісності.
- Створення системи методичної роботи через творчі проблемні групи вчителів, об’єднаних пошуком розв’язання нової для них педагогічної проблеми.
- Об’єднання вчителів у групи залежно від рівня сформованості в них професійно-педагогічних функцій, їхньої професійної компетентності на підставі результатів діагностування та моніторингу.
Найважливішим методом підвищення педагогічної майстерності вчителів, який об’єднує всю систему роботи школи, є методична робота. Система методичної роботи має чітку структуру. Її спрямовано на всебічне підвищення компетентності та професійної майстерності кожного вчителя, сукупність заходів, які впроваджують адміністрація школи та вчителі з метою оволодіння найбільш ефективними та раціональними методами та формами навчально-виховної роботи, творчого застосування їх на уроках і в позакласній роботі.
З огляду на це мають бути визначені такі пріоритети та завдання:
- Запровадження гнучких моделей організації НВП відповідно до здібностей і нахилів учнів.
- Використання технологій продуктивного навчання з метою стимулювання креативності учнів.
- Упровадження інформаційних технологій у навчально-виховний процес.
- Моніторинг навчально-виховних досягнень і творчої компетентності учасників НВП.
- Підготовка учасників НВП до використання інноваційних технологій і реалізації завдань креативної освіти.
На базі кабінету сформовано систему внутрішньошкільного контролю за якісним виконанням навчального плану, програм тощо. Для прозорості та гласності контролю існує моніторинговий екран, в якому висвітлюють професійні досягнення вчителів, своєчасність виконаних доручень та їхню якість, участь у шкільних, районних та обласних заходах. Цей моніторинг дозволяє здійснювати самоконтроль, взаємоконтроль, адміністративний контроль та є ефективним засобом стимулювання активності педагогічного колективу.